GINO HAŠLER: OBRAZY Z LOS ANGELES

Gino Hašler

Gino Hašler, kameraman, malíř a ilustrátor, slaví letos osmdesátiny (nar.16.3.1941). První rok v emigraci (od r.1968) pracoval jako kameraman pro zprávy Tagesschau v HRF ve Frankfurtu nad Mohanem a od jara 1969 žije v Arlete, San Fernando Valley, což je část Los Angeles. Před tím než emigroval se stal i epizodním filmovým hercem, který si v letech 1967 a 1968 zahrál v pěti filmech: Muž, který stoupl v ceně (reportér), Jak se krade milion (člen společnosti), Rakev ve snu viděti (novinář), Objížďka (role cizince Chanela ) a Bylo čtvrt a bude půl (režisér divadla Alfa). Když se Ginova kariéra začala slibně rozvíjet, přišel rok 1968 a on se rozhodl, že odejde do emigrace. V Americe pak natočil jako kameraman celovečerní film Ten speed a začal se věnovat malování. Své surrealistické obrazy, na nichž je patrný vliv Salvadora Dalího, vystavoval v Los Angeles a některé obrazy jsou na stálé výstavě v Galerii Morpheus v Las Vegas. Původně začal tvořit technikou, zvanou airbush (v překladu vzduchový štětec – což je malířská technika využívající malé pistole ke stříkání barvy pomocí stlačeného vzduchu). Jeho prvním rádcem byl později známý grafik a maliř Mikuláš Lubomírský (1941-2009). K obrazům, které Gino Hašler poskytl Malé Internetové Galerii, napsal následující: „Už jako malý kluk jsem si rád kreslil. V Libčicích nad Vltavou jsem vylezl na kopec a kreslil si údolí Vltavy. Můj spolužák Mikuláš Lubomírský byl mým kritikem a dával mi první rady. Později, už jako teenager, jsem se spřátelil s Vratislavem Žídkem (bratrem operního pěvce Ivo Žídka) a trávil hodně času v jeho pokojíku-ateliéru na Novém Světě. Okukoval jsem, jak pracuje a učil se ‚triky řemesla‘. Bohémská a nekonvenční atmosféra Nového Světa mezi malíři a sochaři mě uhranula. Leccos jsem se tam naučil a také jsem se seznámil se surrealismem. Obrazy Salvadora Dalího na mě měly velký vliv. Maloval jsem olejem a doma se zlobili, že všude smrdí terpentýn. Později jsem chvíli dělal airbushem, no a pak přišly počítače a možnost malovat digitálně. Mělo to spoustu dalších technických možností a tak jsem u toho zůstal a pracuji tak dodnes. Vystavoval jsem v Los Angeles a některé mé obrazy jsou na stálé výstavě v Galerii Morpheus v Las Vegas.“